Profesora de tiempo completo
Tel. 646 1775680 y 1775682, ext. 3005
Áreas de interés
- Interacción humano computadora.
- Háptica.
- Rehabilitación virtual.
- Cómputo afectivo.
- Realidad virtual y aumentada.
- Cómputo móvil o ubicuo.
Proyectos vigentes
- Sistema de tele-rehabilitación en tiempo real usando háptica para terapia de masaje (2015- a la fecha)
- Rehabilitación motriz usando realidad virtual (2012- a la fecha)
- Desarrollo del portal Web de la División de Estudios de Posgrado e Investigación (2016-2017)
Estudiantes
- Luis Edmundo Espinoza Larios. Residente de la carrera de ingeniería en sistemas computacionales. Proyecto: desarrollo del portal Web de la DEPI.
Publicaciones
Enlace DBLP: http://dblp.uni-trier.de/pers/hd/r/Ramirez=Fernandez:Cristina 2016
Artículo de revista
Ramírez-Fernández, C., Morán, A. L., & García-Canseco, E., (2016). Evaluation Results of an Ontology-based Design Model of Virtual Environments for Upper Limb Motor Rehabilitation of Stroke. Methods of Information in Medicine (aceptado).
Capítulo de libro
Ramírez-Fernández, C., C., Green, N., Pabloff, O., Bonilla, D., García-Canseco, E., Morán, A. L., & Meza-Kubo, V. R. (2016). GoodVybesConnect: A Real-Time Haptic Enhanced Tele-Rehabilitation System for Massage Therapy. In Ucami 2016, 10 th International Conference on Ubiquitous Computing & Ambient Intelligence. http://mami.uclm.es/ucami-2016/
Concurso internacional IEEE Student Innovation Challenge
Ramírez-Fernández, C., Green, N., Pabloff, O., Bonilla, D., Morán, A. L., & García-Canseco, E. (2016). Real-time Haptic Enchanced Tele-Rehabilitation System for Physical Therapy. Student Innovation Challenge Winner. IEEE World Haptics Symposium. Philadelphia, Pennsylvania, USA.
Concurso local de innovación tecnológica
Ramírez-Fernández, C., Green, N., Pabloff, O., Bonilla, D., Morán, A. L., & García-Canseco, E. (2016). Good Vybes Connect. Ganadores en el área de Ciencias de la Computación en la categoría de Innovación Tecnológica. XXXIII Semana de Ciencias. Facultad de Ciencias, UABC, Ensenada, Baja California, México. 2015
Artículo de revista
Morán, A., Ramírez-Fernández, C., Meza-Kubo, V., Orihuela-Espina, F., García-Canseco, E., Grimaldo, A. I. & Sucar, E. (2015). On the Effect of Previous Technological Experience on the Usability of a Virtual Rehabilitation Tool for the Physical Activation and Cognitive Stimulation of Elders. Journal of Medical Systems, 39(9), 104. Doi:10.10007/s10916-015- 0297-0. ISSN: 0148-5598
Morán, A., Orihuela-Espina, F., Meza-Kubo, V., Grimaldo, A., Ramírez-Fernández, C., García-Canseco, E., Sucar, L. (2015). Out of context serious games: transversal reutilization of games across healthcare domains. International Journal of Computer Systems Science & Engineering, 30(1), 43-55. ISSN: 0267-6192
Capítulo de libro
Ramírez-Fernández, C., García-Canseco, E., Morán, A. L., & Orihuela-Espina, F. (2015). Design Principles for Hapto-Virtual Rehabilitation Environments: Effects on Effectiveness of Fine Motor Hand Therapy. In ICTs for Improving Patients Rehabilitation Research Techniques Volume 515 of the series Communications in Computer and Information Science. Springer (pp. 270-284). ISSN: 1865-0929
Artículo de congreso
Ramírez-Fernández, C., García-Canseco, E., Morán, A. L., & Gómez-Montalvo, J. R. (2015). Ontology-based Design Model of Virtual Environments for Upper Limb Motor Rehabilitation of Stroke Patients. In REHAB 2015, ICTs for Improving Patients Rehabilitation Research Techniques (pp. 105-108). ISBN: 978-1- 4503-3898- 1
Ramírez-Fernández, C., Morán, A., L., & García-Canseco, E. (2015). Haptic Feedback in Motor Hand Virtual Therapy Increases Precision and Generates Less Mental Workload. In EAI Endorsed Transactions on Pervasive Health and Technology. (nominado a Best Paper). ISSN: 2153-1641
Concurso internacional IEEE Student Innovation Challenge
Ramírez-Fernández, C., Barreras-Sosa, E., Valenzuela, O., Morán, A. L., & García- Canseco, E. (2015). Phoby Therapy: Treatment of Small Animal Phobia using a Haptic Augmented Reality System. Student Innovation Challenge Finalist. IEEE World Haptics Conference. Chicago, Illinois, USA.
Concurso local de innovación tecnológica
Ramírez-Fernández, C., Barreras-Sosa, E., & Valenzuela, O., Morán, A. L., & García-Canseco, E. (2015). Tratamiento de la fobia a animales pequeños mediante un sistema de realidad aumentada. Ganadores en la categoría de Innovación Tecnológica. XXXII Semana de Ciencias. Facultad de Ciencias, UABC, Ensenada, Baja California, México. 2014
Capítulo de libro
Morán, A., Meza, V., Ramírez-Fernández, C., Grimaldo, A., García-Canseco, E., Orihuela-Espina, F., & Sucar, L. (2014). Revisiting the User Experience of a Virtual Rehabilitation Tool for the Physical Activation and Cognitive Stimulation of Elders. In IWAAL 2014, Lecture Notes in Computer Science. Springer (pp. 203-210). ISSN: 0302-9743
Artículo de congreso
Ramírez-Fernández, C., Morán, A. L., García-Canseco, E., & Orihuela-Espina, F. (2014). Design Factors of Virtual Environments for Upper Limb Motor Rehabilitation of Stroke Patients. In Proceedings of the 5 th Mexican Conference on Human-Computer Interaction- MexIHC´14 (pp. 22-25). New York, New York, USA: ACM Press. (nominado a Best Paper). ISBN: 978-1- 4503-3285- 9
Ramírez-Fernández, C., García-Canseco, E., & Morán, A. L. (2014). Towards a Set of Design Principles for Hapto-Virtual Rehabilitation Environments: Preliminary Results in Fine Motor Hand Therapy. In Proceedings of the 8 th International Conference on Pervasive Computing Technologies for Healthcare (Vol. 5, pp. 394-397). ICST. ISBN: 978-1- 63190-011- 2 2013
Capítulo de libro
Morán, A. L., Orihuela-Espina, F., Meza-Kubo, V., Grimaldo, A. I., Ramírez-Fernández, C., García-Canseco, E., Oropeza-Salas, J. M., & Sucar, L. E. (2013). Borrowing a Virtual Rehabilitation Tool for the Physical Activation and Cognitive Stimulation of Elders. CLIHC. Human Computer Interaction. Lecture Notes in Computer Science. Springer (pp. 95-102). ISSN: 0302-9743
Artículo de congreso
Caro, K., Cibrian, F., Escobedo, L., Ramirez, C., Martínez-García, A., & Tentori, M. (2013). Froggy Bobby: An Exergame for Children with Motor Skills Problems. In Proceedings of the Workshop on “Ubiquitous games and gamification for promoting behavior change and wellbeing.” 2003
Artículo de congreso
Arroyo-Sandoval, P., Martínez-García, A., & Ramírez-Fernández, C. (2003). An Architecture for Supporting Disconnected Operation in Workflow: An XML-Based Approach. In Groupware: Design, Implementation, and Use, 9th International Workshop (CRIWG). Springer. (pp. 277–292). ISSN: 0302-9743
Arroyo-Sandoval, P., Martínez-García, A., & Ramírez-Fernández, C. (2003). Supporting Disconnected Workflow in PDA Devices, (pp. 105-111)